Den menneskelige faktor - dagslys for sundhed, trivsel og de studerendes præstationer

Vores undervisningslokaler bør være en kilde til inspiration, støtte og glæde for de personer, som benytter dem.

Det starter lige fra børnehaven over folkeskole og gymnasium til de højere læreanstalter, hvor man kan finde enhver bygningstype fra dedikerede områder til undervisning, læring og forskning til sociale mødesteder og idrætsanlæg.

Det betyder, at der kan være markante forskelle, når det gælder design af nye bygninger og forbedring af eksisterende undervisningsfaciliteter. Hvad enten det drejer sig om at opfylde kravene til energieffektivitet og bæredygtighed eller specifikke krav til stærkt regulerede miljøer som f.eks. videnskabelige laboratorier.

Indendørsmiljøets indvirkning på de studerendes trivsel og præstationer

I en undersøgelse gennemført med studerende i undervisningsbygninger over hele USA kiggede forskerne på indvirkning af naturligt lys, ventilation, luftkvalitet, akustik og udsyn i bygningerne.

Resultaterne viser virkningen af manglende effektiv styring af det naturlige lys på de studerendes præstationsniveau.

Hvad forskningen fortæller os:

Hvad forskningen fortæller os:

  • Visuel komfort har en meget tydelig indvirkning på de studerendes resultater. Ikke bare niveauet af naturligt lys, men også udsyn til omgivelserne.
  • Refleksioner fra skærme og tavler har en meget negativ indvirkning
  • Direkte sollys, som skinner ind i bygningen - især på øst- og sydvendte facader - kræver dynamisk solafskærmning. Solafskærmninger, som ikke kan styres af bygningens brugere, har en negativ indvirkning på præstationerne, men på et lavere niveau end hvis der slet ikke er nogle solafskærmninger.

I en anden undersøgelse, som blev gennemført over et helt akademisk år i San Juan Capistrano, Californien, opnåede studerende, som havde fordel af mere naturligt lys i deres klasselokaler, resultater som lå 20 % højere i matematikprøver og 26 % i læseprøver end studerende, hvis klasselokaler havde mindre naturligt lys.

Etablering af et behageligt indeklima, uanset aktiviteterne

At skabe et bedre indeklima for bygningens brugere gør ikke bare deres oplevelse mere behagelig og produktiv, men kan også bidrage til en reduktion af driftsomkostningerne.

Visuel komfort

Via automatiseret og styret solafskærmning kan du:

  • Give forrang til det naturlige lys og de fordele det har, samtidig med at du eliminerer uønskede virkninger som f.eks. refleksioner på skærme og genskin.
  • Give bygningens brugere fleksibilitet og frihed til enkelt at justere deres miljø efter behov, f.eks. skifte fra dagslys til mørke ved anvendelse af en projektor.

Varmekomfort

Den gennemsnitlige udendørstemperatur er stigende, og der er en reel risiko for overophedning af vores bygninger.

Med opkoblet, styret solafskærmning kan du undgå kostbare temperaturudsving. Det vil sige, at du f.eks. om sommeren kan beskytte bygningen og dens brugere mod for høj varme forårsaget af direkte sollys, og om vinteren kan du forbedre isoleringen og maksimere gratisvarmen.

Begge dele kan føre til en reduktion af behovet for kunstig opvarmning, køling og belysning.

Forsøg i praksis

Læs mere om vores dynamiske solafskærmninger til komfort og trivsel i undervisningsbygninger – læs om vores løsning til Biomedicum i Sverige.

Energibesparelse og bæredygtighed

En effektiv styring af dagslyset kan spille en vigtig rolle, når det gælder belysning, opvarmning og køling af vores bygninger, og det kan spare op til 15-20 % af en bygnings samlede energiforbrug.

At skabe grønnere, mere bæredygtige bygninger bidrager også til et positivt image og de fordele, som det kan medføre, f.eks. øget interesse fra medarbejdernes og de studerendes side.

Ved planlægning af levetiden for skoler, gymnasier og højere læreanstalter samt antallet af studerende, som skal benytte faciliteterne i denne periode, er det vigtigt at finde en balance mellem kortsigtede økonomiske interesser og langsigtede økonomiske fordele.

Læs mere om vores dynamiske solafskærmninger til sikring af energieffektivitet og bæredygtighed.

Dagslys og produktivitet

I en undersøgelse foretaget over et helt skoleår i San Juan Capistrano i Californien opnåede studerende, hvis klasseværelser fik mere naturligt lys, karakterer, der var 20 % højere i matematikprøver og 26 % højere i læseprøver end studerende, hvis klasseværelser fik mindre naturligt lys.

26 %

Uddannelse

Se samtlige referencer
Queensland University of Technology Science & Engineering Centre
Land
Australia
By
Brisbane
Dato
2013
Arkitekt
Donovan Hill + Wilson Architects

At the heart of the Science and Engineering Centre’s redevelopment is The Cube, one of the world’s largest digital interactive learning and display spaces. It soars across two levels and is designed to support interactive …

Read more...
Klik på nedenstående link for at se vores brochure om uddannelse

Kontakt os for at høre mere om dynamisk solafskærmning til uddannelsesbygninger!

*skal udfyldes
*skal udfyldes